My books on Amazon describe the good old tradition of the Italian Belcanto School in an easy to read way for beginners and professionals. By stuying Belcanto and Opera singing with Opera singers, teachers and in Opera Schools, I finally developped my personal method for Vocal Coaching autodidactically by watching many videos of great opera stars like Callas, Caruso, Sutherland, Pavarotti, Freni, Norman, Ponselle and many of the old generation shortly after 1920...and by selfobservation and awareness. My personal way to freeing my voice directed me to a lot of insights about the important role of balance of body and voice for a natural and effortless voice production.
If you like to buy a VocalCoachingVoucher, just click the link to my shop.
I described the theory and practice about Vocal Technique for Opera and other Singing Styles in my book - Singing like Callas and Caruso .
Click here to see my English Booklist on AMAZON
If you like to send me feedback or write a customer review about my book, you are very welcome. I am open for any questions and will answer your email. PLs send your email to
Appoggio - Stütze für den Gesangston durch Zwerchfell, Beckenboden & Rippenmuskulatur;
Alto in Palato - das Zelt aufspannen am weichen Gaumen für die Obertonresonanz
Avanti - der Balkon der Diva, Vordersitz des Tones für die Projektion in den Raum ohne Mikro
Lingua - Zunge & Aussprache - flache Zunge & klare Aussprache der Konsonanten & Vokale
Legato - gebunden und fließend auf dem leise strömenden Atem
Cantare sul fiato - Singen ist Ausatmen auf Töne mit optimaler Nutzung aller Resonanzräume
Elemente des Belcanto sind Legato, der streng gebundene Gesang, Messa di voce - das An- und Abschwellen, Verzierungen wie Appoggiatura und Portamento, der Triller und die virtuose Kadenz des Solisten. Koloraturen und Fiorituren blühen reichlich in den großen Solo- Arien, mit denen die Belcanto-Komponisten Rossini, Donizetti, Bellini das Publikum in den großen Opernhäusern Europas zum Schwelgen bringen. Erst der Verismo von Verdi und Wagner mit sozialen und legendären Themen fördert den dramatischen Belcantostil zutage, bei dem Solosänger ohne Mikrofon ein gewaltiges Orchester übertönen und dafür präzise Stimm-Technik benötigen, wie sie nur die italienische Schule in höchster Vollendung vermittelt.